skolm_2Jag har i tidigare inlägg beskrivit konsekvenserna av att skapa ett system med straff och belöning och hur detta i sin tur resulterar i att människor har två möjligheter nämligen att anpassa sig eller revoltera. Har även skrivit till skolministern för att få komma och beskriva en annan människosyn än att bestraffa dem som inte anpassar sig. Detta har varit aktuellt under året i Härnösand då två elever har blivit avstängda från skolan.

Jag gissar att skolministern har en god avsikt med sina åtgärder men strategin han använder blir så fel (Klippet är från DN för en tid sedan)

Om du klickar här så kan du läsa svaret jag fick från skolministern samt om de elever som har blivit avstängda i Härnösand. Dessutom så visar jag på en annan väg att gå. En väg där du tror att allt människor gör är försök att tillgodose sina behov och att det finns en längtan att bidra till andra om vi får göra det frivilligt. Dessutom så finns det en längtan att utvecklas och att lära nytt.

Debatten pågår i samhället och jag hittade den här artikeln i Aftonbladet som hanterar ämnet.

Bild 5

Share