Argumentera inte – skapa kontakt på behovsnivå.

Det går att hantera konflikter på 20 minuter från den stund som parterna förstår och kan uttrycka den andres behov. Men så länge vi är uppe i huvudet och framför våra strategier eller lösningar så hamnar vi i en rätt fel diskussion. Detta skapar inte kontakt.

Aftonbladet hade en artikel fredag den 7 aug 2009 i ämnet och jag väljer att visa en annan modell för att hantera konflikter,

I min post # 13 – Konflikter så skriver jag:

På behovsnivå finns det inga konflikter mellan människor. Världen är så rik så att alla människor kan få sina behov tillgodosedda.

Det som skapar konflikter är våra strategier och önskningar som skiljer sig åt från människa till människa. Om vi har behov och jag framför min strategi så hamnar vi i en diskussion om ”rätt” strategi. Är jag dessutom övertygad om att min strategi är den ”rätta” och din är ”fel” så har vi en konflikt som slutar med att båda blir förlorare.

Läs gärna vidare genom att klicka här. Det finns även beskrivet det vanligaste orsaken till konflikter mellan förälder och tonåring.

Tidigare post om # 63 – Konflikthantering finns även information om konfliktantering.

När jag jobbar med medling eller konflikthantering så sker det enligt följande flöde:

  1. Genom att lyssna empatiskt bidra till att person A får kontakt med sitt BEHOV så hon/han kan uttrycka det till B.
  2. Hjälpa person B att förstå och uttrycka A:s BEHOV.
  3. Lyssna på person B så hon/han får kontakt med sitt BEHOV så hon/han kan uttrycka det till A.
  4. Hjälpa person A att förstå och uttrycka B:s BEHOV.

I samma stund som det uppstår kontakt på behovsnivå så kommer lösningen av sig själv. Det är ingen mening att gå på lösningen innan det finns kontakt på behovsnivå.

Läs gärna alla artiklar om Konflikthantering

Share